Skip to main content
  • Jan Charousek
  • KTV

Tělo Liberec

TěloLiberec 2025 

26.–27. 9. 2025

  • Úvod

    • Jak učit tělesnou výchovu zábavně, moderně, prožitkově a efektivně?
    • Jaké jsou nové přístupy, metody a možnosti v tělovýchovné praxi? 
    • Jak zatraktivnit výuku například gymnastiky, tradičních sportovních her, moderních pohybových forem nebo outdoorových aktivit? 

    V rámci prvního ročníku TělaLiberec bychom chtěli nabídnout především řadu inspirativních praktických seminářů, ale i několik teoretických přednášek, které se budou věnovat především problematice výuky tělesné výchovy na školách všech stupňů, ale i mimoškolní pohybové výchově a dále trenérské, cvičitelské a instruktorské praxi.  

    Dále bychom chtěli poskytnout  prostor pro setkání a výměnu zkušeností nejen našim absolventům, ale i dalším tělovýchovným pracovníkům a odborníkům z praxe.  

    TěloLiberec navazuje na zakladatele této akce TěloOlomouc.  

  • Registrace

    Registrační poplatek: 1 550,- Kč/osoba (poplatek zahrnuje účast na seminářích, přednáškách a doprovodném programu v obou dnech akce) 

    Přihlaste se přes registrační formulář.

    Registrační formulář

  • Ubytování

    Cena ubytování: 460 Kč/osoba/noc  

    Ubytování nabízíme na kolejích TUL v pokojích hotelového typu. 

    Koleje Technické univerzity v Liberci jsou umístěny v klidné zóně města, v podhůří Jizerských hor. Ubytování nabízíme ve dvoulůžkových pokojích tzv. buňkového typu. Buňku tvoří dva až tři dvoulůžkové pokoje, kuchyňka a sociální zařízení.
    Na pokojích jsou v omezené míře k dispozici vysouvací lůžka.

    Nepřetržitý provoz recepce. Dostupnost centra – MHD. Bezplatná Wi-Fi k dispozici na všech pokojích. Kuchyňky vybaveny lednicí a elektrickým vařičem, možnost bezplatného zapůjčení rychlovarných konvic a menších kusů nádobí (skleničky, hrníčky, příbory talíře).

  • Stravování

    Cena stravování: 980 Kč/osoba (zahrnuje 2x oběd, 1x večeře, 1x snídaně). 

    Obědy – výběr minimálně ze dvou jídel. 

    Snídaně formou švédského stolu.

    Večeře formou rautu. 

  • Sportoviště KTV FP TUL

    Místo konání

    Veškeré semináře a přednášky se budou konat v prostorách a na sportovištích Katedry tělesné výchovy a sportu FP TUL. 

    Sportoviště KTV FP TUL

  • Doprava

    text k dopravě

  • Záštity

    Akce se koná pod záštitou:

    • rektora Technické univerzity v Liberci doc. RNDr. Miroslava Brzeziny CSc., dr. h. c.
    • děkana Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické doc. PaedDr. Aleše Suchomela, Ph.D.
    • náměstka primátora města Liberec pro kulturu, školství a cestovní ruch PhDr. Mgr. Ivana Langra, Ph.D. 
  • Partneři

    Trenéři ve škole

  • Kontakt

    Adresa:
    Budova KTV,
    Na Bohdalci 715, 460 15 Liberec 15

    Sekretariát (přihlášky, platby, ubytování, strava):
    Viola Hořínková – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

    Informace k programu, web:
    Lenka Knopová – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

  • Konference TěloLiberec

    PROGRAM

    Akrojóga hravě (Petra Čaplová)

    Akrojóga je skvělý prostředek rozvoje nejen pohybových schopností, ale taky komunikace a spolupráce. Stmeluje lidi prostřednictvím lidského spojení, dotyku a hry. Na workshopu si vyzkoušíte role báze (základna, opora), letce (osoba ve vzduchu) i dopomoci (spotter) v jednoduchých pozicích, které jsou vhodné pro děti i dospělé cvičence jako zpestření pohybové rutiny.

    Drobné pohybové hry s netradičním materiálem (Lenka Knopová)

    V tomto praktickém workshopu nabídneme několik drobných pohybových her s využitím netradičního materiálu, jako jsou kelímky, houbičky na nádobí, kolíčky na prádlo, papírové tácky, brčka a další. Tento materiál, který je často využíván v psychomotorice, děti a mládež zábavnou formou motivuje k pohybové aktivitě a má mnoho dalších výhod jako je například lehká dostupnost nebo nízká pořizovací cena. Inspirativní seminář nabídne aktivity především soutěživého typu, vhodné pro děti různého věku.

    Cvičení s využitím balančních pomůcek (Kateřina Strnadová)

    Tento praktický workshop nabídne cvičení s vlastní vahou těla za využití balančních pomůcek, jako jsou BOSU, válce, overball nebo velký míč.  Vyzkoušíte si jednoduché, ale účinné cviky, které rozvíjejí rovnováhu, koordinaci a aktivují hluboký stabilizační systém (core). V rámci tohoto příspěvku se dozvíte, jak správně zařadit tyto cviky do cvičební jednotky/tréninku a jak přizpůsobit obtížnost podle zdatnosti účastníků. Důraz bude kladen na správnou techniku provedení a korekci pohybových vzorců. Součástí workshopu bude i rozbor nejčastějších chyb při výběru a provádění posilovacích cviků.

    E-motion: Standard pedagogické diagnostiky motorické kompetence v předškolním věku hravě, zábavně a prakticky (Iva Šeflová)

    Florbal hrou (Lukáš Rubín)

    Lekce bude zaměřena na výuku florbalu, oblíbené a dynamicky se rozvíjející sportovní hry současnosti. Během příspěvku zazní krátký teoretický úvod, kde se mimo jiné zaměříme na výběr vhodného vybavení do škol nebo zájmových kroužků. V rámci praktické části se pak účastníci seznámí s oblíbenými herními cvičeními vhodnými do všech částí vyučovací/tréninkové jednotky. V průběhu lekce se zaměříme i na nejčastější chyby při nácviku herních činností jednotlivce a možnosti jejich korekce.

    Gymnastika jednoduše a hrou 1 – přeskok (Pavlína Vrchovecká)

    V tomto workshopu nabízíme nový moderní přístup k výuce gymnastiky, k nácviku základních dovedností, netradičnímu pojetí chápání celé gymnastiky a jejího významu pro pohybové vzdělávání. V krátkém úvodu se zmíníme o novém přístupu k výuce a vhodných pomůckách pro výuku skrčky, roznožky, přemetu. Ukážeme si metodiku nácviku s využitím her a různých cvičení. Zaměříme se na nejčastější chyby a dopomoc.

    Jak si může každý trenér mládeže vytvořit vlastní tréninkový systém, i když nemá 10 let praxe (Lukáš Honzík)

    Přednáška představí klíčové principy, jak u mladých sportovců budovat pevný základ pro výkon, aniž by docházelo k přetížení nebo opakovaným zraněním. Zaměříme se na nejčastější chyby v přípravě – jako je nejasná struktura, přeskakování vývojových fází nebo nevhodné zatížení – zjistíte, jak jim efektivně předcházet. Dozvíte se, proč i tvrdý trénink může vést ke stagnaci a jak nastavit plán, který dává smysl nejen trenérům, ale i samotným sportovcům. Účastníci získají praktické návody, jak dlouhodobě plánovat rozvoj výkonnosti s ohledem na věk, potenciál a specifika jednotlivých sportů. Přednáška čerpá ze zkušeností s mládežnickými reprezentacemi a z práce se stovkami mladých sportovců, kteří se dnes díky této metodice udržují ve špičkové formě – zodpovědně, bez zranění s neotřesitelnou motivací.

    Netradiční sportovní hry – Kanjam (Jaroslav Kupr)

    Lekce bude zaměřena na výuku hru s frisbee diskem - Kanjam. Jedná se zábavnou hru dvojic, soupeřících proti sobě, za využití disku a speciálních košů. Hra rozvíjí spolupráci ve dvojic, přesnost a hodí se jak do školní výuky, tak i na kurzovní využití. Během příspěvku zazní krátký teoretický úvod, kde se mimo jiné zaměříme na výběr vhodného vybavení a možné informační zdroje. V rámci praktické části se pak účastníci seznámí s cvičeními vhodnými do  vyučovací jednotky a ukázku ukončíme mini turnajem.

    Nemáme tělocvičnu? Nevadí. I židle se dají použít (Jana Bajzíková)

    Židle jako lenošku používáme všichni. Ale procvičování celého svého těla od hlavy až po paty u židle, na židli denně neděláme. Pojďme to společně vyzkoušet!

    Orientační běh hravě (Klára Kuprová)

    Praktický workshop Orientační běh hravě je určen pedagogům, kteří chtějí obohatit výuku o zábavné aktivity nejenom v přírodě. Ukážeme si, jak hravým způsobem seznámit žáky se základy orientace a jak pracovat s mapou. Vyzkoušíme si aktivity, které zaujmou nejen sportovně nadané děti, ale dokážou nadchnout i méně zdatné žáky. Součástí workshopu jsou i tipy, jak orientační aktivity snadno přizpůsobit pro vnitřní prostředí – tělocvičnu, chodby.

    Parkour (Jaroslav Chum)

    Rope skipping – zábavná cesta k pohybové zdatnosti (Pavla Korábová)

    Příspěvek přiblíží rope skipping jako moderní sport vhodný do školní i mimoškolní tělesné výchovy. V teoretické části se zaměříme na přínosy pro koordinaci, kondici i spolupráci. Praktická část nabídne ukázky základních skoků, her a využití sportovních pomůcek (míče, gymball, medicinbal., obruče aj.).

    Relaxační techniky jako součást regenerace sportovců (Radka Kulhánková)

    Příspěvek se zaměřuje na využití relaxačních technik v komplexní regeneraci sportovců. Představuje možnosti práce s psychickou i fyzickou energií, posilování resilience a ukotvování zdravých regeneračních návyků. Účastníci budou seznámeni s praktickými cvičeními, jako jsou dechová a vizualizační techniky, mindfulness intervence a tělový sken, které lze snadno zařadit do tréninkového režimu. Cílem je nabídnout praktické nástroje pro podporu dlouhodobé výkonnosti, psychické pohody a prevence přetížení sportovců.

    Spirální stabilizace páteře nejen regeneruje, ale stabilizuje a zlepšuje kondici (Jana Bajzíková)

    Cvičení metodou Spirální stabilizace je komplexní cvičení, které kompenzuje problémy pohybového aparátu, protahuje zkrácené, posiluje oslabené svaly a upravuje držení těla. Současně toto cvičení ovlivňuje řízení a koordinaci pohybu, které jsou nezbytnými podmínkami fungování správných pohybových stereotypů.

    Využití úpolů v tělesné výchově (Pavel Hadač)

    Workshop zaměřený na využití úpolových sportů ve výuce na základní škole. Úpoly pomáhají rozvíjet kondiční a koordinační pohybové schopnosti, ale také odvahu, sebekontrolu, soutěživost a bojovnost. Ukážeme si také, jak můžeme s jejich pomocí formovat hodnotový žebříček dětí a jejich charakter.

    Využití port de bras v tělesné výchově (Dagmar Grzinčič, Lenka Knopová)

    Port de bras (PDB) reprezentuje multidisciplinární pohybovou disciplínu, která klade důraz na správné držení těla, technicky čistě vedený pohyb, efektivní funkční trénink a esteticko-umělecké pojetí různorodých sekvencí a choreografií, obecně rozvíjí sílu, flexibilitu, rovnováhu, vytrvalost, ale i smysl pro rytmus a hudební cítění ve spojení s ladností a elegancí pohybu. V rámci tohoto příspěvku představíme principy PDB a nabídneme inspiraci, jak cvičení zapojit do výuky tělesné výchovy.

    Volejbal nebo minivolejbal aneb, jak tyto sporty hrát na školách? (Jan Charousek)

    Tento praktický seminář je zaměřen na výuku volejbalu a minivolejbalu na základních školách s důrazem na zábavnou formu výuky a postupné budování technických dovedností. Účastníci se seznámí s herními činnostmi vhodnými pro začátečníky, především pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ, a s metodickými postupy, jak tyto náročnější míčové sporty učit tak, aby hra bavila i ty, kteří se s volejbalem teprve seznamují. Ukážeme si úpravy pravidel, zjednodušené herní formy, využití minivolejbalu a řadu her a cvičení, které pomohou udržet míč co nejdéle ve hře a žáky motivují k dalšímu rozvoji. Součástí bude také inspirace, jak si s dětmi volejbal upravit „na míru“, aby si odnesly radost z pohybu i ze spolupráce v týmu.

    Výuka začátečníků ve sportovním lezení (Radim Antoš)

    V tomto praktickém workshopu bude představena první hodina výuky sportovního lezení. Lekce je koncipována tak, aby se účastnící seznámili s primárními a sekundárními dovednostmi. Primární dovednosti jsou potřebné pro samotný lezcův pohyb, sekundární dovednosti ovlivňují ostatní složky lezení (psychiku, manipulaci s materiálem). Primární dovednosti lezce jsou použitelné i v boulderingu. Spolu pak se sekundárními dovednostmi lezce a s dovednostmi jističe tvoří základ pro bezpečné a efektivní lezení s lanem na umělé stěně.

    Trampolíny (Miroslav Patrman)

    Trenéři ve škole (Antonín Barák)

    Číst dál …Tělo Liberec

    • Přečteno: 2116
    • Jan Charousek
    • KTV

    Univerzitní ligy

    Univerzitní ligy

    • Volejbalový tým mužů

      .

    • Tělocvična moderních pohybových forem tanečního charakteru - blok B

      Tělocvična slouží k výuce moderních pohybových forem tradičního tanečního charakteru, například aerobik, jumping, dance step apod. K dispozici je i zrcadlová stěna na dlouhé straně, ozvučení zajištěné moderní reprosoustavou s mixážních pultem, náhlavní mikrofon a rozličné příslušenství k výuce.

    • Tělocvična pro aktivity závěsného charakteru - blok B

      Tělocvična slouží k výuce moderních pohybových forem vyžadujících závěsný systém, například fly jóga, TRX, aerial hoop, bungee workout apod. včetně bohatého příslušenství a vybavení.

    • Tělocvična pro zdravotní cvičení - blok C

      Tělocvična slouží primárně pro výuku zdravotní tělesné výchovy, zdravotních a kompenzačních cvičení, bosu a jógy. Sál s umělým povrchem GREBOGYMFIT, zrcadlová stěna, ribstole na protější straně (12 ks).

    • Tělocvična psychomotoriky - blok C

      Tělocvična určená k výuce a výzkumným účelům v oblasti psychomotoriky. Tělocvična kromě základního vybavení (PC, audio, projektor atp.) obsahuje testové sestavy (BOT-2 a MABC-2) s materiálem zaměřené na psychomotorickou diagnostiku.

    • Volejbalový tým žen

      Areál disponuje třemi antukovými tenisovými kurty. Součástí areálu jsou šatny, sociální zařízení a možnost občerstvení.

    Číst dál …Univerzitní ligy

    • Přečteno: 277
    • Jan Charousek
    • KTV

    FAQ

    FAQ

    Nejčastější dotazy a odpovědi k přijímacímu řízení

    Obecné informace:

    • Jaký je počet přijatých studentek a studentů do jednotlivých bakalářských studijních programů?
      Do obou bakalářských studijních programů (Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání i Sport se zaměřením na zdravý životní styl) garantovaných na naší katedře se přijímá v obou případech přibližně 60 studentek a studentů.

    • Je možné po rozhodnutí o nepřijetí podat odvolání a je nějaká šance na dodatečné přijetí?
      Ano, úspěch odvolání záleží na konečném počtu zapsaných studentů a na celkovém výsledku v přijímacím řízení. Podmínkou možného přijetí je vždy splnění minimálního požadovaného počtu bodů v rámci přijímacích zkoušek.

    • Lze studovat bakalářské studijní programy na KTV v kombinované formě?
      Nelze. Kombinovaná forma je u oboru tělesná výchova nabízena pouze u navazujícího magisterského studijního programu (Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol). Tato forma je primárně určena pro studentky a studenty, kteří již na školách jako vyučující tělesné výchovy působí a potřebují si dodělat kvalifikační stupeň.

    • K jaké části přijímacího řízení se více přihlíží (písemný test obecných studijních předpokladů, praktická zkouška pohybových předpokladů nebo strukturovaný životopis)?
      V rámci přijímacího řízení studijního programu Sport se zaměřením na zdravý životní styl je možné získat maximum 100 bodů dělených do součástí: písemný test obecných studijních předpokladů (60 bodů), praktická zkouška pohybových předpokladů (20 bodů) a strukturovaný životopis (20 bodů). Podmínkou pro přijetí je získání minimálně 45 bodů a umístění se v pořadí vyhovujícím kapacitě programu. Detailní bodování praktické zkoušky i strukturovaného životopisu lze najít na webových stránkách fakulty či katedry.

      V rámci přijímacího řízení studijního programu Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání je možné získat maximum 100 bodů za každý studijní obor, tedy celkově 200 bodů, dělených do součástí: písemný test obecných studijních předpokladů (160 bodů) a praktická zkouška pohybových předpokladů (40 bodů). Strukturovaný životopis není součástí přijímacího řízení. Podmínkou pro přijetí je získání minimálně 90 bodů a umístění se v pořadí vyhovujícím kapacitě programu. Detailní bodování praktické zkoušky lze najít na webových stránkách fakulty či katedry.

    • Jaký test obecných studijních předpokladů se v rámci přijímacího řízení využívá?
      Využívá se písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio. (Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do dubna 2025).

    • V případě podání přihlášky na oba bakalářské studijní programy (Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání i Sport se zaměřením na zdravý životní styl), u nichž je součástí přijímacího řízení praktická zkouška pohybových předpokladů, musím dělat tuto zkoušku dvakrát?
      Nikoliv, stačí pouze jednou. Praktická zkouška je realizována za stejných podmínek a výsledek se případně započítává do přijímacích řízení v rámci obou studijních programů.

    • Může být při praktické zkoušce pohybových předpokladů u některé disciplíny nula bodů?
      Uchazeč/ka o studium musí povinně absolvovat každou část praktické zkoušky, navíc v plavecké části nesmí být hodnocen/a 0 body.

    • Stačí pro studium tělovýchovně-sportovních programů doložit výpis ze zdravotní karty od praktického lékaře?
      Nikoliv, musí být doloženo potvrzení od lékaře atestovaného v oblasti tělovýchovného lékařství.

    • Mohou mi nějak pomoci studijní výsledky ze střední školy pro přijetí do programů na KTV?
      Studijní výsledky ze střední školy se uplatňují pouze u studijního programu Sport se zaměřením na zdravý životní styl v rámci strukturovaného životopisu.

    Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání:

    • Mohu aprobovaně učit tělesnou výchovu na základní a střední škole již po absolvování bakalářského programu Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání?
      Nikoliv, dle aktuálního znění zákona o pedagogických pracovnících získává vyučující základní či střední školy odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v dané oblasti. Po absolvování bakalářského studijního programu Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání se tak primárně předpokládá pokračování v navazujícím magisterském učitelském studiu. Úspěšným absolvování bakalářského studia získá absolvent potřebné kompetence, které mu umožňují pracovat například jako asistent pedagoga, volnočasového pedagoga ve volnočasových centrech atp.

    • Jaký je význam označení maior a minor u bakalářských dvouoborů?
      Je rozdíl v rozsahu studia? Ve studijních plánech maior a minor není rozdíl z hlediska rozsahu studijních předmětů. Rozdíl je pouze v zadávání závěrečné práce, která musí být realizována na katedře zvoleného oboru maior.

    • Co se stane, když u dvouoborového bakalářského studia splním úspěšně přijímací řízení pouze u jednoho oboru?
      Aktuálně tato situace nemůže nastat, protože přijímací řízení je hodnoceno celkovým počtem bodů (max. 200 bodů za oba obory). Podmínkou pro přijetí je pak získání minimálně 90 bodů a umístění se v pořadí vyhovujícím kapacitě programu.

    Sport se zaměřením na zdravý životní styl:

    • Mohu po úspěšném absolvování bakalářského studijního programu Sport se zaměřením na zdravý životní styl vyučovat aprobovaně tělesnou výchovu na základní nebo střední škole?
      Nikoliv. Absolventky a absolventi tohoto studijního programu jsou způsobilí vykonávat organizační, pedagogickou a řídící činnost se zaměřením na oblast sportu a volnočasových pohybových aktivit v rámci různých profesních pozicí v následujících sférách mimo oblast školní tělesné výchovy: volnočasové neziskové organizace a spolky; podnikatelské subjekty; instituce samosprávy i státní správy.

    • Mám dokládat a uvádět do přihlášky u programu Sport se zaměřením na zdravý životní styl i sportovní úspěchy, diplomy, získaná osvědčení atp.?
      Ano, všechna osvědčení, certifikáty, popř. diplomy se přikládají ke strukturovanému životopisu.

    • Jsou součástí studijního programu Sport se zaměřením na zdravý životní styl nějaké praxe? Je možné v rámci absolvování programu získat nějakou licenci, certifikát či trenérské osvědčení?
      Díky studiu absolventka a absolvent získá mnoho praktických dovedností, poznatků i zkušeností, které lze uplatnit v budoucí profesní praxi i v rámci dalšího individuálního vzdělávání. Součástí studia jsou 3 semestry odborných praxí, při kterých vzniká řada možností k navázání pracovních příležitostí. Studující si mohou volit praxe ze seznamu 22 předdomluvených partnerských organizací, či případně mohou zvolit praxe dle svých preferencí i mimo uvedený seznam. V rámci studia bude také možnost nad rámec povinného studia absolvovat i různé výukové akce či kurzy a získat osvědčení (např. Masér pro sportovní a rekondiční masáž mimo oblast zdravotnictví). 

    Číst dál …FAQ

    • Přečteno: 3388
    • Jan Charousek
    • KTV

    Přijímací řízení

    Přijímací řízení

    Přijímací řízení pro akademický rok 2024/2025

    Termín podání přihlášek: do 31. 3. 2025.
    Potvrzení tělovýchovného lékaře lze odevzdat i na obdobném formuláři, na kterém bude zmíněno, že uchazeč/ka je zdravotně způsobilý/á pro absolvování praktické výuky tělovýchovně-sportovního studijního programu na vysoké škole.

    PODAT PŘIHLÁŠKU

    Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

    Dvouoborové bakalářské studium (prezenční forma)

    Obsah a forma přijímací zkoušky:

    Je vyžadováno lékařské potvrzení od tělovýchovného lékaře.

    Více informací

    Sport se zaměřením na zdravý životní styl

    Jednooborové bakalářské studium (prezenční forma)

    Obsah a forma přijímací zkoušky:

    Je vyžadováno lékařské potvrzení od tělovýchovného lékaře.

    Více informací

    Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol
    (studijní obor tělesná výchova)

    Dvouoborové navazující magisterské studium (prezenční a kombinovaná forma)

    Obsah a forma přijímací zkoušky:

    • písemný test z obou oborů zvolené specializace a z pedagogiky a psychologie.

    Všichni uchazeči doloží potvrzení praktického lékaře o zdravotní způsobilosti; pro specializace s tělesnou výchovou je třeba předložit potvrzení od tělovýchovného lékaře.

    Více informací

    • 49449168443 47 Fd 77 C 14 D O

    • 49459179263 67 C 1320 D 3 E O

    • 49459899012 Ed 1 Aa 59 Da 8 O

    • 50329841346 35668 Eaa 62 O

    • 50329173513 F 78 A 2 E 2995 O

    • 50329168228 D 1 Ab 1 A 3172 O

    • 49459941572 Dd 6141 D 574 O

    • 50329841346 35668 Eaa 62 O

    • DSC 0042

    • 49449602681 D 28074 Bdfb O

    Číst dál …Přijímací řízení

    • Přečteno: 9938